جریمه ۱.۲ میلیون تومانی برای به کار گیری اتباع غیرمجاز امشب؛ آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اقساط مالیاتی اصناف بیش‌تر می‌شود نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ در تهران آغاز به کار کرد طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی تمدید شد + جزئیات علت فرار پول‌ها از بورس چیست؟ (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین گواهی سپرده سکه صادره خزانه بورس کالا معامله شد ماجرای تعطیلی و پلمب چندروز اخیر صنف طلا و جواهر مشهد چه بود؟ ۳۰ هزار سکه در حراج امروز فروش رفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی ۲۵۰ همت تسهیلات بانک کشاورزی برای متقاضیان + فیلم پلمب ۲ مشاور املاک در محدوده قاسم‌آباد مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) | پلمب ۱۱ بنگاه از ابتدای سال افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی شد چرا تعداد پرواز‌های داخلی تهران-مشهد نسبت به گذشته نصف شده است؟ اندر فواید خاموشی صادرات مرغ از تمامی مرز‌ها بلامانع است مرور خاطره تلخ سال گذشته و افت ۲۰ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی برای خرید گوشت مرغ + ویدئو جولان سکه طلا همچنان در کانال ۴۰ میلیون تومان | حباب سکه تخلیه نشد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی ساخت واحدهای مسکونی برای نیرو‌های مسلح کشور کلید خورد شرایط جدید فروش نقد و اقساطی خودرو پژو پارس + جدول (اردیبهشت ۱۴۰۳) فروش بلیت قطار در دست سه اپلیکیشن پایتخت‌نشین | بیکاری ۲ هزار اپراتور در سراسر کشور تجمع خانه‌های با رهن کمتر از ۱۰۰ میلیون در منطقه رسالت مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) به‌زودی صدور دسته‌چک منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان خواهد شد قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مرز رازی کجاست؟ | همه چیز درباره یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های مرزی ایران

  • کد خبر: ۱۴۲۳۱۴
  • ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
مرز رازی کجاست؟ | همه چیز درباره یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های مرزی ایران
مرز رازی خوی یا گمرک رازی خوی در بخش قطور واقع درشهرستان خوی در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر خوی و ۵ کیلومتری شهر قطور و در مرز ایران با ترکیه قرار دارد.

 به گزارش شهرآرانیوز، این مسیر زمینی که به لحاظ مسافت و امنیت راه‌ها (امنیت جاده‌ای و امنیت نظامی) مسیر امنی می‌باشد. کسانی که بنا به دلایل تجاری، ترانزیتی (استفاده از فرودگاه خوی و فرودگاه فرید ملن) و سیاحتی، قصد سفر به شهر وان ترکیه را دارند، مرز زمینی رازی به لحاظ امنیت و مسافت کوتاه‌تر به وان توصیه می‌شود. این مرز از ساعت ۹:۰۰ به وقت ایران تا ۱۶:۰۰ باز می‌باشد. این مرز به علت قرار گرفتن در نزدیک روستایی به این نام مسمی گردیده است. اهمیت این مرز به علت وجود خط آهن مهم آسیا و اروپا در آن است؛ که سابقه یک قرنی دارد. نرسیده به مرز رازی وجود خانه‌های سازمانی گمرک و راه‌آهن رازی، که اکنون متروکه شده‌اند خود بیانگر این نکته است که چه برنامه‌ریزی خاصی برای توسعه آن شده بود.


ایستگاه راه آهن رازی خوی

یکی از نواحی چهارده‌گانهٔ راه‌آهن ایران است. در مسیر تهران ایستگاه رازی خوی پل قطور که بزرگترین پل راه‌آهن خاورمیانه است در مسیر راه‌آهن ایران و ترکیه در نزدیکی خوی ساخته شده‌است. شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه حمل و نقل ریلی، قطار تهران-آنکارا را با همکاری راه‌آهن ترکیه در سال ۱۳۸۰ راه‌اندازی کرد.
پل قطور پلی است که در مسیر راه آهن ایران و ترکیه در نزدیکی خوی ساخته شده‌است. ساخت این پل در سال ۱۳۴۹ (۱۹۷۰ میلادی) به پایان رسید. این پل از نوع زیر قوسی است و تا مدت‌ها بزرگ‌ترین دهانه قوسی را در بین پل‌های ایران داشت. همچنین این پل در زمان جنگ ایران و عراق مورد اصابت راکت‌های عراقی قرار گرفت. اما خوشبختانه راکت‌های عراقی با خود پل اصابت نکردند و به اطراف پل برخورد کردند. گفته شده که مهندس طراح این پل یک خانم سوئدی است. این پل در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهر خوی و در ناحیهٔ سرحدی شهر قطور از توابع استان آذربایجان غربی می‌باشد. امروزه پل قطور به‌عنوان یک جاذبهٔ گردشگری هم مورد توجه است.
این پل در سال ۱۳۴۷ توسط دو شرکت ایرانی (رانکین) و شرکت اتریشی (پور) پی ریزی و پایه‌های بتونی آن اجرا و اسکلت فلزی و شاسی آن توسط امریکائی‌ها انجام گرفت. طول این پل ۴۴۸ متر، طول ارک فلزی پل ۲۲۳ متر و ارتفاع آن از سطح رودخانه قطور ۱۱۸٫۲۸ متر دارای ۱۰ عدد پایه بتونی مسلح بوده که ۶ عدد از این پایه‌ها به طرف خوی و ۴ عدد از پایه‌های بتونی به سمت رازی می‌باشد و در مجموع دارای ۸ دهنه که به صورت اکس به اکس در امتداد هم گسترش یافته‌اند.
رنگ این پل فلزی در گذشته به رنگ قرمز بود و در زمان جنگ ایران و عراق جهت استتار از حمله هوائی عراق، به رنگ خاکی رنگ آمیزی شده است.

تاریخچه مرز رازی

تا قبل از جنگ چالدران شهر‌های وان تا دیار بکر از اراضی ایران بود؛ که پس از شکست ایران در جنگ چالدران این مناطق از ایران جدا شده و جزو قلمرو امپراتوری عثمانی محسوب گردیدند. به علت دوستی شدید و عقاید مشترک سیاسی بین آتاتورک و رضا شاه، هر دو رهبر مصمم به ارتقای روابط سیاسی و اقتصادی خود گردیدند. فلذا راه‌آهن ایران را رضا شاه به راه آهن ترکیه از طریق مرز رازی متصل نمود. در اردیبهشت سال ۱۳۱۳ خورشیدی رضا شاه از مسیر راه‌آهن رازی بازدید و پل هوایی قطور بزرگترین و طولانی‌ترین پل هوایی خاورمیانه را افتتاح نمود تا با تکمیل آن به‌طور عملی پروسه راه‌آهن ایران به اروپا تکمیل شود. در مسیر سر سبز جاده قطور، چشم‌انداز‌های بسیار زیبایی از تونل‌های خط آهن به چشم می‌خورد. آخرین روستای ترک‌نشین ایران روستای چاوشقلی در فاصله ۱۰ کیلومتر خوی می‌باشد. این تقسیم‌بندی مرزی بر اساس قومیت کرد و ترک پس از جنگ چالدران صورت گرفته‌است.

مقدار بار مجاز هر مسافر عبوری از مرز رازی چقدر است؟

هر مسافر میتواند یک چمدان ۲۵ کیلویی را با خود عبور دهد و مقدار بیشتر از این در مرز جلوگیری و احتمال توقیف را دارد

امنیت مرز رازی چقدر است؟

این مسیر زمینی که به لحاظ مسافت و امنیت راه‌ها (امنیت جاده‌ای و امنیت نظامی) مسیر امنی می‌باشد.

پارکینگ مرز رازی امن است؟

پارکینگ این مرز دارای دوربین می‌باشد و به صورت رو باز و خاکی می‌باشد، ولی در کل نظارت بر روی این پارکینگ در سطح مطلوبی می‌باشد و می‌توانید وسیله شخصی خود را در آن با خیال راحت به امانت بسپارید و قطعا با مراجعه زودتر به پارکینگ (ساعت ۸ صبح) میتوان جای مناسبی را برای ماشین خود جهت پارک پیدا کرد

تایم کاری یا ساعات فعالیت مرز رازی

مرز رازی از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ (به وقت ایران). اگر در سمت ترکیه هستید به اختلاف ساعت بین ایران و ترکیه توجه داشته باشید. این ساعت بر حسب ساعت رسمی ایران نوشته شده است. در روز‌های پر ترافیک مسافر معمولا مرز تا عبور آخرین مسافر از سمت ترکیه فعالیت می‌کند، اما روی این موضوع حساب نکنید. بهتر است اگر قصد برگشت به ایران دارید حداکثر تا ساعت ۱ ظهر به وقت ترکیه از وان خارج شوید تا بتوانید قبل از بسته شدن مرز رد شوید.
لطفا دقت کنید:
هیچکدام از مرز‌ها تعطیلی ندارند و این قانون شامل کلیه تعطیلات می‌شود.

خلوت‌ترین زمان مرز رازی چه ساعتی است؟

اطلاع از وضعیت ترافیک مسافر و خلوت‌ترین زمان مرز در مبادی ورودی و خروجی ایران و ترکیه، یکی از پر تعداد‌ترین سوالاتی است که مطرح می‌شود. اکثر مسافرین از صف‌های طولانی و معطلی در مبادی ورودی و خروجی خاطره‌ی خوشی ندارند و سعی بر این است تا با برنامه ریزی دقیق، بتوان با ساده‌ترین روش ممکن و کمترین میزان معطلی از مرز عبور کرد. شاید شما نیز مثل من از آن دسته افرادی هستید که میانه‌ی خوبی با صف‌های طولانی ندارید، یا با خانواده سفر میکنید و کودک خردسال شما طاقت معطلی چند ساعته در صف‌های طویل را ندارد.
مرز رازی برای مسافرین وان، نزدیکترین فاصله را دارد و به همین دلیل اکثر مسافرینی که مقصد آن‌ها وان ترکیه است این مرز را انتخاب می‌کند. اما محاسبات اشتباه، باعث می‌شود تا اکثریت مسافرین عبوری از این مرز با ترافیک سنگین مسافر و صف‌های طولانی روبرو شوند.
تصور اشتباه که عموما در بین مسافرین (بخصوص سفر اولی ها) رایج است، رسیدن به مرز در ساعات اولیه‌ی صبح و قبل از باز شدن مرز است. اینطور تصور می‌شود که اگر مثلا ساعت ۶ صبح در مرز باشیم جزو نفرات اول در صف خواهیم بود و به محض باز شدن مرز جزو اولین نفرات از مرز عبور خواهیم کرد. متاسفم که نا امیدتان میکنم! اما چنین تصوری در مورد مرز رازی اشتباه است.
محوطه‌ی مرزی یک درب اصلی دارد و سالن مسافری که در داخل محوطه‌ی مرزی است یک درب دیگر. این دو درب حدود یک کیلومتر با هم فاصله دارند که برای طی مسافت یاد شده، یا باید با خودرو شخصی بروید (مسافرینی که با خودرو شخصی به ترکیه می‌روند) یا با استفاده از ماشین‌های کرایه که در مرز حضور دارند این مسیر را طی کنید یا پای پیاده.
بعد از باز شدن بایستی مسافرین مسافت ذکر شده را طی کنند و به سالن مسافری برسند و در آنجا به صف شوند تا روال گذر از مرز آغاز شود. بنابر این قبل از باز شدن درب اصلی (ساعت ۹ صبح) عملا هیچ صفی وجود ندارد که بتوانید در آن نفر اول باشید. صف بعد از باز شدن درب اصلی تشکیل می‌شود و مجل آن سالن مسافری است. پس عملا زود‌تر از ساعت ۹ رسیدن هیچ فایده‌ای ندارد.
ساعات اولیه شروع به کار مرز بسیار شلوغ است؛ و این ترافیک در روز‌های آخر هفته بسیار بیشتر و در روز‌های منتهی به نعطیلات بسیار شدید است. حتی اگر شما در اولین ساعات کاری مرز نیز در رازی حضور داشته باشید، در روز‌های پر ترافیک عملا دو سه ساعت در صف خواهید بود. پس از تخلیه‌ی بار ترافیکی صبج، کمی خلوت‌تر می‌شود و روال ترخیص مسافر آهنگ منظم تری بخود می‌گیرد و مسافرین سریعتر رد می‌شوند و مقدار زمان کمتری را هم در صف می‌گذرانند، بنا براین مسافری که در ساعات اولیه صبح خود را به مرز رسانده و مسافری که مثلا ساعت ۱۱ صبح به مرز مراجعه کرده اند تفاوت زیادی در زمان عبور از مرز نخواهند داشت، چون اولی زمان بیشتری را در صف خواهد گذراند و دومی سریعتر صف را طی خواهد کرد.
مرز رازی از سمت ایران به ترکیه بعد از ظهر‌ها خلوت است. در روز‌های عادی اگر شما مثلا ساعت ۳ بعد از ظهر به مرز مراجعه کنید به احتمال زیاد حتی مجبور نخواهید شد بار همراه خود را برای یک لحظه هم زمین بگذارید و بدون معطلی از مرز عبور خواهید کرد. البته اکثر مسافرین حاضر به انجام چنین کاری نیستند، چون قصد دارند در اولین فرصت از مرز رد شده و سریعتر به وان برسند تا از فرصت باقیمانده‌ی همان روز نیز استفاده کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر اولین نفر صف هم باشید، زود‌تر از حدود ساعت ۱ ظهر (به وقت ایران) به وان نخواهید رسید.
بطور خلاصه: اگر از سمت ایران به سمت ترکیه قصد عبور از مرز رازی را دارید بعد از ظهر‌ها بهترین و خلوت‌ترین زمان ممکن است.

عبور از مرز رازی چقدر طول میکشد؟

واقعیت این است که زمان عبور از مرز رازی به درستی قابل تخمین نیست، عوامل غیر قابل پیش بینی هم در این زمان دخیل هستند که تخمین آن‌ها غیر ممکن است؛ بنابراین زمان‌های اعلام شده در این نوشته فقط در صورتی معتبر است که اتفاق غیر قابل پیش بینی اتفاق نیفتاده باشد.
ابتدا ساده‌ترین و بهترین حالت ممکن را در نظر میگیریم. یک روز عادی در اوایل هفته که در زمان پیک سفر واقع نشده باشد. مثلا روز یکشنبه در اواسط ماه مهر. خلوت‌ترین زمان ممکن. در ایامی مانند مناسبت‌ها و تعطیلات آخر هفته، یا زمان‌هایی که مردم تمایل بیشتری به سفر دارند (مانند شهریور ماه)، زمان پیک سفر محسوب می‌شود.
اگر در یک روز از اوایل هفته در زمان غیر پیک سفر قصد عبور از مرز رازی را داشته باشید، احتمالا با صف چندانی مواجه نخواهید بود. معمولا تراکم نسبتا کمی در اوایل ساعت کاری مرز وجود دارد که بعد از یکساعت بر طرف می‌شود. بنا براین اگر شما در چنین روزی جدود ساعت یازده صبح به مرز برسید بدون مشکل و جداکثر ظرف نیم ساعت از هر دو گیت ایران و ترکیه عبور خواهید کرد.
حال زمان‌های متوسط سفر را در نظر میگیریم. یک روز در اواخر هفته، اما نه در زمان پیک سفر – مثلا فرض میکنیم شما یک روز پنجشنبه در اواسط آذر ماه قصد دارید از مرز رازی از سمت ایران به ترکیه بروید. اواخر هفته معمولا تعداد سفر‌ها بیشتر می‌شود و اگر شما اول صبح به مرز مراجعه کنید احتمالا یک تا دو ساعت طول خواهد کشید تا به سمت ترکیه برسید. هر چقدر از زمان ساعت شروع کار مرز در چنین روز‌هایی بگذرد، صف عبور از مرز خلوت‌تر می‌شود. ترافیک برگشت مسافر در عصر روز‌های جمعه از ترکیه به سمت ایران معمولا بالاست و انتظار ایستادن یکی دو ساعته در صف را باید داشته باشید.
و، اما حالت سوم که عمده‌ی استرس مسافرین مربوط به همین زمانهاست. هنگام پیک شدید سفر مانند ایام منتهی به نوروز یا عید فطر یا تعطیلات چند روزه در تقویم ایران. در چنین روز‌هایی مرز‌ها بشدت شلوغ هستند. مثلا در تعطیلات ۱۸ و ۱۹ شهریور ماه جاری (۱۳۹۸)، ممکن است شما سه تا چهار ساعت نیز برای گذر از مرز در صف انتظار بمانید و همینطور برای برگشت.

مزایای استفاده و عبور از مرز رازی

 مرز رازی نزدیک‌ترین مرز زمینی به شهر وان ترکیه است (فاصله مرز رازی تا وان حدود ۱۰۰ کیلومتر)
 در صورت انتخاب این مرز بیشترین مسیر طی شده در خاک ایران خواهد بود.
 در صورت استفاده از این مرز و برای رفت و برگشت به وان، نیازی به استفاده از سوخت گرانقیمت ترکیه نخواهید داشت
 پارکینگ (روباز و خاکی) شبانه روزی دارد. (درسال ۹۸ استفاده از پارکینگ هر شبانه روز ده هزار تومان)
 تاکسی با قیمت نسبتا پایین (در ساعات کاری مرز) برای وان و بالعکس به وفور در دسترس است. (کرایه وان از مرز رازی تا وان در سال ۱۳۹۸ مبلغ ۲۵ لیره)
 جاده مرز رازی تا وان (بغیر از چند کیلومتر اول) اتوبان است و وضعیت نسبتا مناسبی دارد.
 میتوانید از دو شهر کوچک مسیر (سارای و اوزالپ) نیز دیدن کرده و در صورت نیاز در هتل‌های کوچک این دو شهر اقامت کنید.
 میتوان از خوی و تبریز مستقیما برای وان تاکسی (ون) سوار شد.

 مرز رازی ۲۴ ساعته نیست. ساعات کاری از ۹ تا ۱۷ است.
 مرز رازی امکان عبور اتوبوس و کامیون و تریلر نداشته و فقط مختص سواری است.
 امکانات رفاهی در مرز نسبتا کم است، البته جدیدا با ساخت سالن جدید مسافری در طرف ایران و ترکیه این معضل نسبتا کمتر شده است.
 معمولا بسیار شلوغ است و گذر از مرز بخصوص در مناسبت‌های خاص و تعطیلات زمان بر است.
 سیستم‌های ارتباطی (در هر دو طرف) ضعیف و با قطعی‌های مکرر همراه است.
 باجه بانک رازی معمولا بسیار شلوغ است و گاه واریز عوارض خروج یا جریمه بنزین ساعت‌ها وقت می‌برد.
 مسیر خوی به مرز رازی در برخی قسمت‌ها جاده‌ای نامناسب دارد.

منبع:سایت مهاجر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->